رزرو هتل

معرفي هتل هاي ايران و آشناي با سايت هاي رزرو هتل

مديريت بر درآمد ها در هتل ها

مديريت بر درآمد (Hotel Revenue Management) مفهوم جديدي است كه در هتل هاي هتل استقلال تهران و هتل آزادي تهران استفاده ميشود و شايد كمتر مدير هتلي باشد كه بااين مفهوم آشنايي داشته باشد . مديريت درآمد ها در هتل ها بر اساس پيش بيني تقاضا و تخصيص موجودي اتاق ها بر اساس كشش قيمتي جهت بالا بردن سود و درآمد در هتل ها تاكيد دارد . مديريت بر درآمد هاي به معني فروش پايين ترين قيمت براي امروز و قيمت بالاتر براي فردا نميباشد بلكه به معناي فروش پايين ترين قيمت براي امروز اگر و تنها اگر انتظار فروش به قيمت بالاتر را نداشته باشيد ميباشد . اجازه دهيد ابتدا يك تعريف جامع از مديريت درآمد ها داشته باشيم .

مديريت بر درآمد هاي هتل به معناي :

به معناي فروش اتاق مناسب به مشتري مناسب در زمان مناسب با قيمت مناسب در كانال توزيع مناسب با نرخ تخفيف مناسب ميباشد

 مسلما تشريح كامل و دقيق مبحث مديريت درآمد ها در هتل در يك مقاله نميگنجد تمت سعي ميكند شما را با مفهوم ان بيشتر آشنا كنم . براي اولين بار اين عمل تجاري دقت بفرماييد عمل تجاري و نه حسابداري چرا كه مربوط به سياست هاي فروش است و محاسبه آن با واحد فروش هتل ميباشد در خطوط هواپيمايي به انچام رسيد و همچنان ادامه دارد . شايد شما هم تجربه خريد بليط از خطوط هواپيمايي خارجي را داشته باشيد به عنوان مثال اگر 6 ماه قبل از پرواز خريد نماييد 60 درصد تخفيف داريد و اين درصد با نزديك تر شدن به زمان پرواز كاهش ميبايد  اما خطوط هواپيمايي چگونه اين درصد ها را محاسبه مينمايند ؟

محاسبه اين درصد ها كه در چه زماني به چه ميزاني تخفيف منظور گردد بر اساس عوامل مختلفي است يكي از اين عوامل كشش قيمتي تقاضا در بازار است. براساس قانون تقاضا، با كاهش قيمت يك كالا مقدار تقاضا براي آن افزايش مي يابد. كشش قيمتي تقاضا مقدار تغيير تقاضا را نسبت به تغيير قيمت اندازه گيري مي كند. وقتي مقدار تقاضا در مقابل تغييرات قيمت واكنش بسيار زيادي از خود نشان مي دهد، مي گوييم تقاضا با كشش (پركشش) است. وقتي مقدار تقاضا در مقابل تغييرات قيمت واكنش بسيار كمي از خود نشان مي دهد، مي گوييم تقاضا بي كشش (كم كشش) است.

عامل ديگري تاثير گذار محاسبه قيمت تمام شده اتاق و از ديگر عوامل به پيش بيني فروش بر اساس سنوات گذشته با توجه به تغييرات محيط بيروني است . در اينجا چند مفهوم خود نمايي ميكند كه ما ناچاريم آن ها تبديل به عوامل محاسباتي نماييم

ADR : كه مخفف Average Daily Rate  ميباشد به معناي نرخ متوسط روزانه ميباشد منظور از ADR و يا نرخ متوسط روزانه ، ميانگين نرخي است كه براي هر اتاق در يك روز محاسبه شده است . اين رقم از تقسيم درآمد واقعي روزانه كل اتاق ها بر تعداد آن محاسبه ميشود . بدين ترتيب مشخص ميشود اتاق ها فروخته شده با چه نرخ متوسطي به فروش رفته است.

Occupancy : كه معمولا به درصد ثبت ميشود و منظور از ان درصد اشغال اتاق ها است .

RevPar :  كه مخفف كلمه انگليسي (revenue per available room)  به معناي درآمد براي هر اتاق ميباشد و از حاصل ضرب ADR در Occupancy بدست ميايد .

اجازه دهيد با ذكر يك مثال اين موضوع را كمي روشن نماييم فرض كنيد مطابق جدول زير شما در يك تاريخ اقدام به فروش نموده 

نوع اتاق قيمت تعداد درآمد
يك هفته قبل دبل فروخته شده 100$ 9 900$
از يك ماه  قبل تا 3 هفته قبل دبل فروخته شده 50$ 6 300$
ديروز دبل فروخته شده 200$ 4 800$

 مجموع درآمد شما از اتاق هاي دبل براي يك ماه  2000$ ميباشدو شما 19 اتاق فروخته ايد از تقسيم 2000 بر 19 عدد 105 دلار براي ماه گذشته بدست ميايد كه اين عدد همان ADR اتاق هاي دبل براي ماه قبل  شما ميباشد.

براي هتلي كه داراي  40 اتاق ميباشد كه 19 تاي ان را براي يگ ماه فروخته است 40/(19*100) كه در صد اشغال شما يا نماينگر Occupancy برابر با 47.5 ميباشد

حالا اجازه دهيد ببينيم RevPar به چه كاري ميايد

درآمد براي هر اتاق = (0.475 * 105)

كه برابر با عدد 50 دلار كه همان RevPAR ميباشد اين عدد به ما ميگويد كه هتل براي هر اتاق در يك ماه گذشته در شب 50 دلار درآمد داشته است حال مسئوله مهمي پيش ميايد قيمت تمام شده اتاق هتل براي هر شب چقدر ميباشد ؟ اگر بيشتر از 50 دلار باشد هتل در ضرر قراردارد

مديريت بر درآمد پر است از اينگونه گزارشات كه به شما كمك ميكند تا بتوانيد درصد تخفيفات هتل را مشخص نماييد . گاهي مواقع اگر اتاقي نفروشيد بهتر از فروش آن به قيمت پايين تر است در مديريت بر درآمد ها درآمد براي هر اتاق از قبل مشخص ميشود تا مديران فروش بتوانند بر اساس كشش بازار نرخ هاي خود را تنظيم نمايند مفاهيمي همچون 

TREVPAR : مجموع درآمد براي هر تاق موجود

TREVPEC : مجموع درآمد از هر مشتري يا بخش بازار

GOPPAR : سود خالص از هر اتاق 

REVPAM : درآمد از سمينارها و جشن ها در دوره هاي مشخص

REVPASH : درآمد بر اساس ساعت براي هر صندلي موجود در واحد اغذيه و نوشابه 

و بسياري ديگر از مفاهيم شناخته شده مديريت بر درآمد ها ميباشد . فراموش نكنيد مديريت بر درآمد يكي از بهترين و قوي ترين ابزاري است كه شما را در تعيين نرخ گذاري ، تخصيص موجودي اتاق بر اساس درصد تخفيفات اعلامي به بخش هاي مختلف بازار ميباشد . نيك ميدانم كه اين مقاله شايد يك صدم آنچه اين فن تجاري ارزشمند در اختيار شما قرار ميدهد را توضيح داده ام اما هدف تشريح كامل مديريت در درامد ها را نيز نداشته ام . اميدوارم اين مقاله جرقه اي باشد تا در اين مورد بيشتر تحقيق نماييد و آن را جدي بگيريد 

ش


برچسب: هتل، رزرو هتل،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۳۲:۲۸ توسط:وب سازان نوين ايده موضوع: