رزرو هتل

معرفي هتل هاي ايران و آشناي با سايت هاي رزرو هتل

استراتژي هاي قيمت گذاري در هتل ها قسمت دوم

در قسمت اول مقاله استراتژي هاي قيمت گذاري در هتل ها در رابطه با پيدا نمودن جايگاه خود در بازار به صحبت پرداختيم همچنين مواردي همچون مزيت هاي رقابتي ،  شناسايي رقبا ، مديريت درآمد ها و .... را به بحث نشستيم حال تمامي اطلاعات لازم را براي انتخاب صحيح استراتژي قيمت گذاري خود دارا ميباشيد . انتخاب نوع استراتژي براي قيمت گذاري تاثير مستقيم بر رضايت ميهمانان و در نهايت درآمد هتل شما خواهد داشت . ميهمانان ميبايد در ازاي ارزش خدمات ارائه شده مبلقي را بابت اين خدمات ارائه نمايند و به صورت كلي قيمت كالا ميبايد مساوي با ارزش كالا باشد اما آيا در كالاهايي همانند عطر و ادكلن هم چنين است ؟ آيا شما به ميزان ارزش يك بوي خوش مبلغي را ميپردازيد ؟ و يا برند آن كالا تاثير مستقيم بر ميزان ارزش كالا در ذهن و يا قيمت پيشنهادي فروشنده دارد . ( مقايسه اي بين هتل استقلال تهران و هتل آزادي تهران انجام دهيد و  تفاوت قيمت را مشاهده كنيد و هچنين در اين هتل ها امكانات متفاوتي وجود دارد كه باعث اختلاف قيمت ميشود . )

 

در اين گونه مواقع است كه ارزش انتخاب استراتژي هاي فروش خودنمايي مينمايد.

راهبرد اول : استراتژي قيمت گذاري ويژه - Premium Pricing

قيمت گذاري بالاتر از حد معمول زماني كاربرد دارد كه كالا و خدمات ارائه شده منحصر بفرد باشد . زماني كه محصول و يا خدمات ارائه شده داراي يك مزيت رقابتي منحصر بفرد باشند و يا خصوصيتي در محصول و كالاي ما وجود داشته باشد كه در ساير كالا ها وجود نداشته باشد انتخاب اين استراتژي كاربرد دارد به عبارتي ديگر

محصول ما مشتري خاص داشته باشد

اين گونه مواقع محصول ما آنقدر نسبت به ساير رقبا داراي برتري ميباشد كه مشتري حاضر نيست نياز خود را از ساير رقبا ابتياع نمايد. همين انحصار در خدمات و يا كالاهاي ارائه شده باعث ميگردد كه ما بتوانيم قيمتي بالاتر از حد معمول براي كالاي خود انتخحاب نماييم

راهبرد دوم : قيمت گذاري نفوذي -penetration  pricing

در اين روش كالا و يا خدمات در ابتدا پايين تر از حد معمول قيمت گذاري ميشود و مصرف كالا و يا خدمات توسط مشتريان و افزايش ميزان وفاداري آنان كم كم بر قيمت افزوده ميشود . اين روش يكي از متداول ترين روش هاي در زماني است كه يك كالا قصد ورود به بازار دارد  اما تاثيرات رواني ان بر خريداران جالب نميباشد.

راهبرد سوم : قيمت گذاري مقتصدانه - Economy pricig

در اين روش اقشار كم درآمد هدف قرارداده ميشود و با كاهش كيفيت و يا خدمات ارائه شده در هتل قيمت گذاري با نرخ پايين تر انجام ميشود . براي نمونه بسياري از هتل ها هستند كه مبلغ صبحانه را جداگانه دريافت ميدارند و براي قيمت اتاق ها يك مبلغ و براي استفاده از تك تك خدمات هتل قيمتي جداگانه مشخص مينمايند بدين ترتيب با استفاده از كاهش خدمات ارائه شده قيمت ها را پايين مياورند . انتخاب اين استراتژي ارتباطي با نوع هتل شما از نظر امكانات فيزيكي ندارد بلكه تنها نوعي از استراتژي است كه سعي مينمايد با پايين نگه داشتن قيمت خريد اقشاري كه توانايي پرداخت كمتري دارند هدف قرار دهند . نمونه اي ديگر در صنعت گردشگري خطوط هواپيمايي low غير مجاز مي باشدt است كه از همين استراتژي در ارائه خدمات خود استفاده ميكنند . همانند Airarabia  در امارات متحده عربي و يا AirAsia در كشور مالزي

راهبرد چهارم : قيمت گذاري گزاف - Price Skimming

اين راهبرد دقيقا برعكس راهبرد قيمت گذاري نفوذي عمل ميكند در استراتژي نفوذي ممكن است صدماتي كه به برند بر اساس عوامل رواني وارد شود جبران ناپذير باشد به همين دليل استراتژيست هايي كه اين راهبرد را براي قيمت گذاري انتخاب ميكنند براي ورود به بازار از تعيين نرخ هاي بالا استفاده ميكنند و با كسب وفاداري مشتريان كم كم از قيمت محصول و يا خدمات ميكاهند. مشخصا اين استراتژي زماني كاربرد دارد كه محصوا و يا خدمات اراده شده در بازار داراي رقيب نباشند معني لغوي skimming در زبان انگليسي مترادف سرشير گيري در زبان فارسي ميباشد و نام گذاري اين رهبرد به راهبرد قيمت گذاري سرشير گيري بيان كننده ان است كه قيمت گذار قصد دارد تا در بدم ورود به بازار بر اساس جذابيت و ميزان تقاضاي براي كالاي خود از حداكثر سود آوري استفاده نمايد .

در تصوير زير چها استراتژي اصلي قيمت گذاري را بر اساس كيفيت و قيمت براي شما خلاصه نموده ايم .

b2ap3_thumbnail_pticingstrategy-2.png

تا بدين جاي كار با 4 راهبرد اصلي قيمت گذاري آشنا شده ايد اما براي اجراي اين راهبرد ها شيوه هاي قيمت گذاري تودين شده است كه به بيان ان ها ميپردازيم . ممكن است يك شيوه قيمت گذاري از تلفيق چندين استراتژي قيمت گذاري بوجود امده باشد.

قيمت گذاري بر اساس خدمات تكميلي  - خط محصولات

در اين شيوه قيمت گذاري ما محصول و يا خدمات ارائه شده را به تكه هاي كوچكتر تقسيم ميكنيم به عنوان مثال اتاق 1000 تومان ، صبحانه   200 تومان ، صندوق امانات در اتاق 100 تومان و ... در حقيقت در اين شيوه خدمات به صورت يك بسته كامل ارائه نميشوند و به اجزا شكسته ميشوند

برخي از شيوه هاي قيمت گذاري :

  • قيمت گذاري بر اساس عوامل رواني

در اين روش قيمت گذار سعي مينمايد تا بر اساس عوامل رواني خريدار را وادار به خريد محصول نمايد به عنوان مثال براي اتاق بجاي 100 هزار تومان قيمت 99 هزار تومان تعيين ميكند

  • قيمت گذاري بر اساس كالا ها و يا خدمات وابسته

اين روش ، روش جالبي است اما به نظر من صادقانه نيست ! چه بسا براي شما اتفاق افتاده است كه كالايي را خريده ايد اما براي استفاده از ان نيازمند كالاهاي مكملي هستيد . خود كالا با قيمت پايين عرضه ميشود اما كالاهاي مكملي كه نياز داريد تا بتوانيد استفاده صد درصدي از كالاي خريداري شده بنماييد بسيار گران تر است و يا داراي قيمت بسيار بالاتر از حدمعمول هستند . به عنوان مثال فرض نماييد بليط هواپيما براي يك پرواز 8 ساعته به صورت معمول 1 ميليون تومان باشد و يك خط هوايي آن را به قيمت 600 هزار تومان بفروشد اما اگر در هواپيما نياز به آب پيدا نموديد مجبود باشيد هر بطري آب را به قيمت 100 هزار تومان بخريد ! باور كنيد نه 100 هزار تومان اما براي خود من اتفاق افتاده است كه مجبور شده ام براي يك بطري آب 30 هزار تومان پرداخت كنم ! همچنين ممكن است در اين روش قيمت گذار هزينه هاي كالا هاي مصرفي را بالا ببرد به عنوان مثال يك دستگاه كنسول بازي را به را طراحي و به قيمت پايين بفروش برساند اما بازي هاي مخصوص ان كنسول بازي را بسيار گرانتر از دستگاه هاي مشابه به فروش برساند.

  • قيمت گذاري براي انتخاب هاي اختياري

در نوع از شيوه هاي قيمت گذاري كه بسيار رايج ميباشد و مورد علاقه خود من هم هست به خريدار امكان انتخاب خدمات و يا امكانات مازاد با پرداخت هزينه مازاد را ميدهيد به عنوان مثال اتاق هاي رو به دريا را 10 دلار گرانتر به فروش ميرسانيد و هرچه طبقه اتاق در هتل بالاتر رود 5 دلار گران تر ميشود . دليل اينكه اين روش را مناسب ميدانم ان است كه شما ختيار داريد كه از امكانات ويژه تر استفاده نماييد و يا خير

  • شيوه قيمت گذاري رو به جلو

در اين شيوه قيمت گذاري تمامي هزينه هاي يك كالا و يا محصول محاسبه شده و درصدي از بهاي تمام شده بر روي قيم افزوده ميشود اين شيوه قيمت گذاري در رستوران ها براي محاسبه قيمت غذا مرسوم است

شيوه هاي قيمت گذاري بسياري وجود دارد كه ذكر تمامي ان ها از حوصله اين مقاله خارج ميباشد اما خطوط اصلي براي شما بيان شده است و اميدوارم كه امر مهم قيمت گذاري را جدي بگيريد . عدم قيمت گذاري صحيح تاثيرات مخربي بر درآمد و همچنين برند شما دارد . شخصا حداقل 2 هتل  را در شيراز ميشناسم كه با اتخاذ شيوه هاي قيمت گذاري ناصحيح موجب خسارات جبران ناپذيري به برند خود شده اند چرا كه با بيش از حد پايين قرار دادن قيمت هاي خود (دامپينگ) درآمد هتل را كاهش داده اند اين كاهش درآمد موجب شده است تا نتوانند از تعداد مناسب پرسنل در هتل بهره ببرند و همچنين عدم وجود بودجه نيز باعث شده است تا امكان بازسازي اتاق ها و رفع عيوب اساسي هتل را نداشته باشند لذا هتلي كه مدتي نيست از عمر ان ميگذرد كهنه ، كثيف و نامناسب مينمايد.

 ش

 


برچسب: هتل، رزرو هتل،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۳۲:۰۹ توسط:وب سازان نوين ايده موضوع: